Hakukoneoptimointi on yrityksen liiketoiminnalle tärkeä markkinoinnin ja asiakashankinnan keino. Optimointi auttaa Googlea löytämään sivujesi sisällöt ja ymmärtämään niiden käsittelemiä aiheita. Hakukoneoptimoinnin avulla potentiaaliset asiakkaat voivat löytää yrityksesi ja palvelusi hakukoneesta silloin, kun he niitä tarvitsevat.
Tämä artikkeli antaa sinulle ohjeet siitä kuinka voit käyttää tähän tarkoitettua Yoast SEO, WordPressin lisäosan sivupalkkia. Hakutuloksiin vaikuttamisesta voit lukea lisää artikkelista Hakutuloksiin vaikuttaminen.
Mikä on Yaost SEO?
Yaost Seo on WordPressin lisäosa, joka varmistaa, että sivustosi täyttää korkeimmat tekniset SEO stardardit. Se tarjoaa työkalut hakukoneoptimointia ja yleistä luettavuutta varten. Se lisää automaattisesti oikeat jäsennellyt tiedot ja tarjoaa vaihtoehtoja joiden avulla voit rikastuttaa sivustoasi.
Saat Yoast SEO sivupalkin esille painamalla kuvan osoittamaa painiketta luodessasi sivua/artikkelia.
Tämän jälkeen avautuu oikealle palkki jonka avulla voit säätää sivustosi hakukoneoptimointi asetuksia.

Säätömahdollisuudet


Sivupalkkiin aukeaa kuvan osoittama valikko.
Mustalla pohjalla olevasta tähdestä voit irroittaa lisäosan työkalupalkista, jolloin hammasrattaan viereinen (yoast SEO) lisäosan logo poistuu yläpalkista.
Kohdennettu avainfraasi kenttään voit kirjoittaa kuvaavan avainsanan tai avainlauseen, jonka haluat ja jonka avulla sivuasi on helppo hakea hakukoneissa.
Analyysit
Tämän jälkeen voit katsoa millaisen SEO analyysin lisäosa sinulle antaa. Ohjelma tarkastaa ovatko viestisi tai sivusi Hakukoneoptimoituja. Yoast SEO listaa
- Ongelmat, joita korjaamalla saat sivustostasi hakukoneoptimointi ystävällisemmän.
- Parannukset, kertovat seikkoja mitä voisit parantaa sivustollasi jotta se vastaisi parhainta mahdollista tulosta.
- Hyvä tulos, kertoo mitä sivustollasi on jo hyvin tehtyä hakukoneoptimoinnin kannalta katsoen.
Lisäosassa on myös Luettavuusanalyysi, joka kertoo mm. kuinka sivun otsikot ovat jakautuneet, onko kappeleiden pituus sopiva luettavuuden kannalta ja onko lauseet liian pitkiä.
Esimerkki luettavuusanalyysista.

Google-esikatselu
Lisäosan ilmaisversioon ei kuulu Facebook eikä Twitter esikatselut, siksi ohje kattaa vain Google-esikatselun.

Klikkamalla Google-esikatselua (1. ), avautuu eteesi ikkuna jossa voit tarkastella miltä sivustosi näyttäisi Googlen hakukoneella haettaessa. Voit katsoa tuloksen Mobiilitulosena sekä Tietokonetuloksena.
SEO otsikko kohdassa (2.) voit säätää muuttujien avulla mitä haluat hakuvalikossa näkyvän. Otsikon tulee olla yksilöllinen ja joka kuvaa sivusi sisältöä. Otsikon pituus on noin 55 merkkiä. Voit ylittää määrän mutta ylimenevät osat eivät näy hakutuloksessa.
Osassa on myös mahdollisuus määrittää kestolinkki, jota ei välttämättä kannata lähteä muuttamaan, sillä se muuttaa samalla koko sivun osoitteen.
Lisää muuttujia kohdasta voit lisätä otsikkoon muuttujia. Muuttujat ovat:
- Otsikko
- Sivu
- Erottaja (viiva joka erottaa sanat)
- Sivuston nimi
- Pääkategoria
Meta selostus (3.) on hakutuloksen tekstialue, johon voit kirjoittaa kuvauksen sivustosi sisällöstä ja joka näkyy sitten hakukoneen hakiessa sivustosi otsikon alapuolella. Tekstin tulisi olla houkutteleva mutta lyhyt, sillä sen pituus on vain 155 merkkiä
Muista lopuksi tallentaa muutokset Palaa artikkeliisi post nappulasta!