Yoast SEO lisäosa, haku­ko­neop­ti­moinin apuna

Heidi Rautasalo avatar

Päivitetty viimeeksi:

Avainsanat:

Etusivu » Artikkelit » Yoast SEO lisäosa, hakukoneoptimoinin apuna

Haku­ko­neop­ti­mointi on yrityksen liike­toi­min­nalle tärkeä mark­ki­noinnin ja asia­kas­han­kinnan keino. Opti­mointi auttaa Googlea löytä­mään sivu­jesi sisällöt ja ymmär­tä­mään niiden käsit­te­lemiä aiheita. Haku­ko­neop­ti­moinnin avulla poten­ti­aa­liset asiak­kaat voivat löytää yrityk­sesi ja palve­lusi haku­ko­neesta silloin, kun he niitä tarvit­sevat.

Tämä artik­keli antaa sinulle ohjeet siitä kuinka voit käyttää tähän tarkoi­tettua Yoast SEO, WordPressin lisä­osan sivu­palkkia. Haku­tu­lok­siin vaikut­ta­mi­sesta voit lukea lisää artik­ke­lista Haku­tu­lok­siin vaikut­ta­minen.

Mikä on Yaost SEO?

Yaost Seo on WordPressin lisäosa, joka varmistaa, että sivus­tosi täyttää korkeimmat tekniset SEO star­dardit. Se tarjoaa työkalut haku­ko­neop­ti­mointia ja yleistä luet­ta­vuutta varten. Se lisää auto­maat­ti­sesti oikeat jäsen­nellyt tiedot ja tarjoaa vaih­toeh­toja joiden avulla voit rikas­tuttaa sivus­toasi.

Saat Yoast SEO sivu­palkin esille paina­malla kuvan osoit­tamaa paini­ketta luodes­sasi sivua/artikkelia.

Tämän jälkeen avautuu oikealle palkki jonka avulla voit säätää sivus­tosi haku­ko­neop­ti­mointi asetuksia.

kuva yast SEO logosta yläpalkissa

Säätö­mah­dol­li­suudet

kuva Yoast Seo sivupalkki valikosta
Yoast SEO sivupalkki alaosa
Yoast SEO sivu­palkki b kuva

Sivu­palk­kiin aukeaa kuvan osoit­tama valikko.

Mustalla pohjalla olevasta tähdestä voit irroittaa lisä­osan työka­lu­pal­kista, jolloin hammas­rat­taan viereinen (yoast SEO) lisä­osan logo poistuu yläpal­kista.

Kohden­nettu avain­fraasi kent­tään voit kirjoittaa kuvaavan avain­sanan tai avain­lauseen, jonka haluat ja jonka avulla sivuasi on helppo hakea haku­ko­neissa.

Analyysit

Tämän jälkeen voit katsoa millaisen SEO analyysin lisäosa sinulle antaa. Ohjelma tarkastaa ovatko vies­tisi tai sivusi Haku­ko­neop­ti­moi­tuja. Yoast SEO listaa

  • Ongelmat, joita korjaa­malla saat sivus­tos­tasi haku­ko­neop­ti­mointi ystä­väl­li­semmän.
  • Paran­nukset, kertovat seik­koja mitä voisit parantaa sivus­tol­lasi jotta se vastaisi parhainta mahdol­lista tulosta.
  • Hyvä tulos, kertoo mitä sivus­tol­lasi on jo hyvin tehtyä haku­ko­neop­ti­moinnin kannalta katsoen.

Lisä­osassa on myös Luet­ta­vuusa­na­lyysi, joka kertoo mm. kuinka sivun otsikot ovat jakau­tu­neet, onko kappe­leiden pituus sopiva luet­ta­vuuden kannalta ja onko lauseet liian pitkiä.

Esimerkki luet­ta­vuusa­na­lyy­sista.

luettavuusanalyysi Yoast SEO lisäosasta

Google-esikat­selu

Lisä­osan ilmais­ver­sioon ei kuulu Face­book eikä Twitter esikat­selut, siksi ohje kattaa vain Google-esikat­selun.

Googlen esikatselu ikkuna
Google-esikat­selu

Klik­ka­malla Google-esikat­selua (1. ), avautuu eteesi ikkuna jossa voit tarkas­tella miltä sivus­tosi näyt­täisi Googlen haku­ko­neella haet­taessa. Voit katsoa tuloksen Mobii­li­tu­losena sekä Tieto­ko­ne­tu­lok­sena.


SEO otsikko kohdassa (2.) voit säätää muut­tu­jien avulla mitä haluat haku­va­li­kossa näkyvän. Otsikon tulee olla yksi­löl­linen ja joka kuvaa sivusi sisältöä. Otsikon pituus on noin 55 merkkiä. Voit ylittää määrän mutta ylime­nevät osat eivät näy haku­tu­lok­sessa.

Osassa on myös mahdol­li­suus määrittää kesto­linkki, jota ei vält­tä­mättä kannata lähteä muut­ta­maan, sillä se muuttaa samalla koko sivun osoit­teen.

Lisää muut­tujia kohdasta voit lisätä otsik­koon muut­tujia. Muut­tujat ovat:

  • Otsikko
  • Sivu
  • Erot­taja (viiva joka erottaa sanat)
  • Sivuston nimi
  • Pääka­te­goria


Meta selostus (3.) on haku­tu­loksen teks­tialue, johon voit kirjoittaa kuvauksen sivus­tosi sisäl­löstä ja joka näkyy sitten haku­ko­neen hakiessa sivus­tosi otsikon alapuo­lella. Tekstin tulisi olla houkut­te­leva mutta lyhyt, sillä sen pituus on vain 155 merkkiä

Muista lopuksi tallentaa muutokset Palaa artik­ke­liisi post nappu­lasta!


Jaa artik­keli: