Saavu­tet­ta­vuuse­loste ‑malli

Toiset oppii hakkaamalla päätä seinään — lukemalla päähän sattuu vähemmän.

Oikeus saavu­tet­ta­vuu­teen

Tältä sivulta löydät tietoa digi­pal­ve­luiden saavu­tet­ta­vuu­desta sekä ohjeet saavu­tet­ta­vuutta koskevan palaut­teen anta­mi­seen.

Verk­ko­si­vuja koskee laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta, jossa edel­ly­te­tään, että julkisten verk­ko­pal­ve­lujen on oltava saavu­tet­tavia. Tämä tarkoittaa, että sivuston on täytet­tävä Web Content Acces­si­bi­lity Guide­lines (WCAG) 2.1 ‑kritee­ris­tössä esitet­tyjen vaati­musten tasot A ja AA.

Digi­pal­ve­lu­lain tavoit­teena on ihmisten yhden­ver­tai­suus digi­taa­li­sessa yhteis­kun­nassa ja yhden­mu­kaiset vaati­mukset saavu­tet­ta­vuu­delle. Tämä verk­ko­si­vusto on uudis­tettu huomioiden digi­pal­ve­lu­laki sekä EU:n saavu­tet­ta­vuus­di­rek­tiivi. Saavu­tet­ta­vuus pide­tään keskiössä myös palvelua edel­leen kehi­tet­täessä.

Saavu­tet­ta­vuus­pa­laute on meille erit­täin arvo­kasta. Palaut­teesi kautta saamme suoraan tietoa, jos jokin palve­lus­samme ei toimi parhaalla mahdol­li­sella tavalla. Tätä tietoa hyödyn­nämme kehi­tys­työssä, jotta palve­lumme ovat jatkossa parempia ja saavu­tet­ta­vampia.​

Digi­pal­ve­lu­laki

Laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksi­tyisen ja kolmannen sektorin orga­ni­saa­tioista noudat­ta­maan saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muksia. Laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta (306/2019) eli digi­pal­ve­lu­laki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Digi­pal­ve­lu­laki sisältää kolme keskeistä vaati­musta, jotka sen piiriin kuulu­vien digi­pal­ve­lujen tulee täyttää:

  1. Palvelun ja sen sisäl­töjen tulee täyttää saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­mukset. Kyse on 49 kansain­vä­lisen Web Content Acces­si­bi­lity Guide­lines 2.1 ‑ohjeis­tuksen A- ja AA-tason kritee­ristä.
  2. Palvelun ja sen sisäl­töjen saavu­tet­ta­vuus tulee arvioida ja saavu­tet­ta­vuuden tila ja sen mahdol­liset puut­teet esitellä saavu­tet­ta­vuus­se­los­teessa.
  3. Palvelun tulee sisältää sähköinen palau­te­ka­nava käyt­tä­jille saavu­tet­ta­vuus­pa­laut­teen jättä­mistä varten. Palaut­tee­seen tulee vastata 14 päivässä.

Saavu­tet­ta­vuus­pa­laute

Asiak­kaamme voi antaa palau­tetta havait­se­mis­taan saavu­tet­ta­vuus­puut­teista. Palaute anne­taan Saavu­tet­ta­vuus­pa­laute ‑lomak­keella.

Jos et asiak­kaana ole tyyty­väinen saamaasi vastauk­seen tai et saa meiltä vastausta ollen­kaan, voit tehdä siitä ilmoi­tuksen Etelä-Suomen alue­hal­lin­to­vi­raston saavu­tet­ta­vuus­val­vonnan yksi­kölle. Yksikkö käsit­telee kaikki ilmoi­tukset ja on tarvit­taessa yhtey­dessä molem­piin osapuo­liin eli asiak­kaa­seen ja orga­ni­saa­tioon. ​

Saavu­tet­ta­vuus­se­loste

Tämä saavu­tet­ta­vuus­se­loste koskee palvelua https://sivustonosoite.fi. Palvelua koskee laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta, jossa edel­ly­te­tään, että julkisten verk­ko­pal­ve­lujen on oltava saavu­tet­tavia.

Verk­ko­si­vusto on julkaistu <päivä­määrä>. Saavu­tet­ta­vuus­se­loste on päivitetty<päivämäärä>. Verk­ko­pal­velun saavu­tet­ta­vuuden on arvioinut <tähän tieto>.

Ei saavu­tet­tava sisältö

Verk­ko­si­vusto ei ole vielä kaikilta osin vaati­musten mukainen.

Tähän listaus verk­ko­pal­ve­lussa havai­tuista puut­teista.

Valvon­ta­vi­ran­omaisen yhteys­tiedot

Etelä-Suomen alue­hal­lin­to­vi­rasto
Saavu­tet­ta­vuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhe­lin­nu­mero vaihde 0295 016 000

Jaa artik­keli: